Tuesday, August 14, 2012

Postbode perikelen

De enveloppen in mijn hand zijn mijn wapen, waarmee ik de spinnenwebben voor mijn gezicht weghaal. En het zijn véél spinnenwebben. Met veel spinnen. Grote spinnen. Kruisspinnen. Brrrrr....
Ik worstel me een weg over het smalle voetpad, van mensen die duidelijk geen snoeischaar hebben of die de moeite niet nemen om hun eigen voortuin te onderhouden. Met mijn enveloppen in de aanslag. Of de folders, net wat ik vast heb. Weg met die webben, voordat ik verder loop. Toch ontsnapt er af en toe één aan mijn getrainde oog. Het gevolg: die vieze, kleverige zooi op m'n huid. Snel veeg ik het spinsel van mijn arm. Ik stop de post in de brievenbus, draai me om en loop terug door de halve jungle. Opgelucht haal ik adem als ik weer op de stoep sta.
Op naar de volgende.
Het gezoem komt me tegemoet.
Geen spinnen. Hier zijn het bijen, in een tuin vol mooie gele bloemen, waar alleen een tuinkabouter nog over het voetpad kan lopen zonder half door die bloemen te moeten...

Hoe kom je van je angst voor spinnen af? Word postbezorger! Ik had vandaag een kruisspin in m'n tas, tussen de folders. Ik had er één aan m'n fiets hangen. En ik kwam ze OVERAL tegen. En wat ik nog erger vind, is die tuinen waar ik per se op millimeters afstand langs zoemende bijen en hommels moet - als ik er per ongeluk één raak en die komt in m'n haar vast of zo... ik zie het al gebeuren. Mensen, onderhoud uw tuinen!