Thursday, August 16, 2012

De dokter (fantasy)

Doedel #16: 'Ik ben al twintig jaar dokter, maar ik heb nog nooit zoiets gezien.'

De dokter was onmenselijk. Letterlijk. Hawk vermoedde dat het kleine mannetje dwergenbloed door zijn aderen had stromen, maar dat was vast niet het enige. De huid van de dokter was spierwit – als Hawk er te lang naar keek, vreesde hij dat hij sneeuwblind zou worden. Bovenop het spierwitte hoofd stond een kleine pluk bruin haar, als een pluim op een hoed. Hawk bestudeerde het vrolijk op-en-neer springende plukje, terwijl de dokter op zijn beurt zijn buik bekeek.
‘Ik ben al twintig jaar dokter, maar ik heb nog nooit zoiets gezien.’
Hawk beet op zijn lip. Dat geldt ook voor mij, had hij er bijna uitgegooid.
De dokter deed een stap terug. Zijn bolle ogen dwaalden omhoog, totdat hij Hawk aankeek.
Hawk slikte. ‘Kunt u er iets aan doen?’ Waarom was hij niet naar een mens gegaan? Waarom had hij uitgerekend nu de pech dat hij in één of ander achterlijk gebied rondreisde, waar hij niemand kende? Waarom was hij zo ongelukkig terecht gekomen toen hij van zijn paard viel – precies in die giftige struiken?
‘Hawk, toch?’
Hawk knikte. Zijn mond werd droog. Hij volgde de blik van de dokter, die terugging naar zijn buik. Zijn buik, waar een gapende wond in zat waar constant bloed en pus uit stroomde. Het was smerig. Het stonk. En de pijn was haast ondraaglijk.
‘Wel, Hawk. Ik raad u aan om een rustige plek op te zoeken en uw laatste wilsbeschikking op te schrijven. Feitelijk had u al lang dood moeten zijn.’ De dokter gebaarde naar de deur. ‘Meer kan ik niet voor u doen.’
Hawk schudde zijn hoofd. Hij trok wit weg, greep de onderzoekstafel vast en schudde zijn hoofd nog een keer. ‘Dit… dit kan niet…’
Iemand trok de deur van de onderzoekskamer met een ruk open.
‘Eruit! Eruit, jij kleine dwaas! Wegwezen!’
Hawk stortte op de vloer in elkaar. Hijgend zag hij nog net hoe de kleine nepdokter zich haastig uit de voeten maakte, waarbij hij achterna werd gezeten door een dwerg in een witte jas. De dwerg, de echte dokter, kwam te laat om Hawk nog te redden. Zijn hart begaf het.